Vår viktigste oppgave er å formidle medlemmenes utfordringer og behov til lokale, regionale og sentrale myndigheter. Det er også svært verdifullt å skape oppmerksomhet rundt dette i det offentlige ordskiftet. I vår kommunikasjon benytter vi en lang rekke tilgjengelige media. Det gir sakene god synlighet, og i 2022 var Bergen Næringsråd omtalt i 652 artikler i lokale og nasjonale medier. Tilsvarende tall i 2021 var 484. Vi har i 2022 produsert 116 artikler på egen nettside.
Bergen Næringsråds kommunikasjonskanaler består av fysiske og digitale møter med medlemmer og eksterne aktører, TV-sendinger via sosiale kanaler, artikler på egne nettsider, publikasjoner og nyhetsbrev. Vi kommuniserer i tillegg aktivt på Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram, Snapchat, Vimeo og Flickr. Antall følgere i sosiale medier har fortsatt å øke gjennom 2022. Vi har nå 14.587 følgere på Facebook, 10.721 på LinkedIn, 3.993 på Twitter og 2.417 på Instagram.
Egenproduserte filmer har blitt en viktig del av vår eksterne kommunikasjon. Politikere stiller opp når vi ber om det, og det styrker vår troverdighet at vi synliggjør flere ulike partier. Vi produserer filmer om nye og eksisterende medlemmer, og vi promoterer og omtaler våre egne møter og konferanser.
I 2022 har vi produsert filmer om energi, samferdsel, likestilling, byutvikling og flerkulturelt arbeid. Filmbruk gir oss større rekkevidde, og vi ser at mange av våre saker blir lagt merke til over hele Norge.