2022 har vært et utfordrende år for handel- og servicebransjen. Etter to år med pandemi, nedstenginger, restriksjoner på antall og avstand skulle 2022 bli et år med stor grad av normalisering etter pandemien. Dette eksterne sjokket ble erstattet av hendelser som etterhvert skulle få store konsekvenser i det næringslivet vi er en del av. En krig i Europa som skaper store ringvirkninger innen råvare- og energitilgang, og gir til dels betydelige prisjusteringer i store deler av konsumentmarkedet det vil si at både etterspørselssiden og tilbudssiden påvirkes. I tillegg jobber Norges Bank iherdig med å få ned inflasjonen, som også har gjort at penger koster mer, noe som igjen påvirker etterspørsels- og tilbudssiden.
Samtidig med dette skjer den grønne omstillingen som næringslivet skal igjennom med nye bærekraftskrav og forbrukerrettigheter, som på sikt vil få stor påvirkning for handel- og servicenæringen. Men i det grønne skiftet og digitalisering kommer også nye muligheter og nye forettningsmodeller.
En attraktivt Bergen sentrum er viktig for trekkraften til hele regionen. Da er det avgjørende at bransjen har gode rammebetingelser til å drive i sentrum, slik at innbyggere og tilreisende har tilbud om et bredt spekter av varer og tjenester.